Új trolikat vásárol a BKV!
momo 2005.03.14. 18:22
(Fotó: BKV Rt.)
Hat új "önjáró" - áramszünet esetén is működő - trolit vásárolt a BKV a Ganz Transelektro Rt.-től. A korszerű járművekbő az elsőket mostanában mutatták be. 2008-ig összesen negyvenöt érkezik még a fővárosba. A darabonként 78,5 millió forintért vásárolt alacsony padlós, 26 üléses, 66 férőhelyes járművek március közepétől közlekednek a 76-os vonalán.
EDDIG A CIKK ERRŐL SZÓLÓ RÉSZÉNEK A LÉNYEGE!
A TELJES CIKKET LENT OLVASHATOD!
Fűtéssel és hűtéssel drágábban üzemelnek a BKV-járművek - már amelyikben vannak e célra használható berendezések -, a komfortnövelő készülékek működtetése ugyanis 10-30 százalékkal is növelheti az üzemanyag-fogyasztást - tudtuk meg Haverla Ferenctől, a BKV Rt. műszaki főmérnökétől. A közlekedési vállalat naponta csak nem 800 szóló, kéttengejes autóbuszt küld forgalomba, ezek száz kilóméterenként 35-45 liter üzemanyagot használnak el, a csuklós háromtengelyesek - amelyekből 500 üzemel ugyanilyen távon tíz literrel többet fogyasztanak. A cég szakértői összevetették a személyautó és a busz egy utasra jutó fogyasztását, s e megmérettetésből a tömegközlekedési jármű jött kii győztesnek. A busz száz kilóméteren átlagosan 50 liter gázolajat fogyaszt el és 35 utastszállít, a gépkocsi pedig 8 liter üzemanyaggal teszi meg ugyan ezt a távot, s átlagosan 1,5 utas ül benne. Ebben az ideális állapotban a busz egy utasra számolt fogyasztása csupán 27%-a a gépkocsiénak. A valóságban azonban ekkora távolságon a statisztikai átlagnál jóval többen utaznak busszal, ezért a személyautós utazásra számított fogyasztás a tömegközlekedési jármüveknek a hússzorosa is lehet. A BKV-nál véglegelvetették azt a tervet, hogy megszüntetik a trolibusz-közlekedést a fővárosban. Fokozatos és teljes visszaszoritás helyett a cég megkezdte a mintegy 160 darabos járműpark felujítását, amelynek elsődleges célja a régi - 24 éves szovjet ZIU-k kivonását a forgalomból. Ezek fenttartása gazdaságtalan, energia fogyasztásuk 50%-al több, mint egy mostani, kórszerű típusé. Míg a szovjet gyártmányú járművek kilóméterenként 2,3 kilowattórát fogyasztanak, az új Ganz Solaris trolibuszok energiafelhasználása kevesebb mint 1,5 kilowattóra.
|